نصیربوشهرآنلاین – اسماعیل یاسینی: در خبرها آمده آقای ابراهیم رضایی در مجلس نطق کرده، “چرا یک مشت دلال به جان مردم افتاده و ثمره یکسال کشاورزان را ثمن‌ بخس می‌برند و هیچ فریاد رسی هم نیست!” قبل از اینکه به غیرواقعی بودن ادعای دلالی بپردازم، جهت روشن افکار عمومی در خصوص بازار خرما، مقدمه ای […]

نصیربوشهرآنلاین – اسماعیل یاسینی:

در خبرها آمده آقای ابراهیم رضایی در مجلس نطق کرده، “چرا یک مشت دلال به جان مردم افتاده و ثمره یکسال کشاورزان را ثمن‌ بخس می‌برند و هیچ فریاد رسی هم نیست!” قبل از اینکه به غیرواقعی بودن ادعای دلالی بپردازم، جهت روشن افکار عمومی در خصوص بازار خرما، مقدمه ای اشاره می‌کنم. بطور معمول در بازار خرمای دشتستان بازرگانان و فعالان بازار، مبالغی جهت بیعانه خرید خرما در اختیار افرادی که هم نفوذ در بازار خرما وهم نفوذ اجتماعی محلی و منطقه ای در بین مردم و باغداران دارند، قرار می دهند تا برای آنها خرما بصورت سر نخل خرید یا از قبل اجاره ویا خرمای برداشت شده توسط نخلدار خرید کنند.خریداران خرما همان هایی هستند، که انسان‌های محترمی بعنوان معتمد بازار از باغداران برایشان خرما، آنهم بصورت پرداخت دو تا چند ماهه خرید می کنند. بنابراین عنوان کردن دلال فقط فرافکنی می باشد. امروز که این مطلب می نویسم تقریبا غالب خرمای دشتستان برداشت شده و قیمتش هم تعیین شده است. اخبار میدانی که از برخی باغداران بخش آبپخش دارم، آنها امسال بعلت اینکه خریداران محلی اکثرا خرمای سال گذشته اشان هنوز در انبارهایشان مانده است، بر این اساس خرمای سال جاری با رغبت کمتری خرید می کردند، بنابراین باغداران مجبور بودند، برای فروش خرمایشان با همان قیمت پارسال، به خریداران التماس هم کنند! از طرفی بازار خرما بمانند بازارهای سکه، طلا، ارز، خودرو و مسکن که سفته بازی در آن رایج است، بدلیل انبارداری خاص و هزینه بر بودن انبارداری محصولات کشاورزی نظیر خرما برای هر شخصی مقدور نیست، ضمن اینکه نقد شوندگی خرما مثل دیگر کالاها زمان بر می باشد، براین اساس دلالی و سفته بازی در بازار خرما محال می‌باشد. اکنون نیز بدلیل اینکه بخش عمده خرمای پارسال صادر نشده و انبارهای خریداران خرما در استان بوشهر، مملو از خرمای سال گذشته است، لذا این وضعیف باعث کاهش رغبت جهت خرید خرمای سال جاری شده، اضافه بر آن در شرایط فعلی اقتصاد ایران، امسال نیز بمانند گذشته با تورم افسار گسیخته در هزینه ها مواجه بوده ایم، که این موضوع نیز موجب فشار مضاعف هزینه ها به باغداران جهت تامین کود و سموم و نیروی کار در زمینه داشت و برداشت خرما شده است.

در این شرایط راهکار کوتاه‌مدت ورود دولت برای خرید حمایتی بصورت قابل توجه بالاتر از نرخ تعادلی بازار با در نظر گرفتن تورم هزینه های تولید می باشد، اما خوب می دانیم دولت در شرایط کنونی بلحاظ منابع بودجه ای چنین توانی ندارد. اما آقای رضایی بعنوان عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس بجای سفر به افغانستان و عکس یادگاری با طالب ها باید پیگیر مشکلات و رفع موانع صادرات خرما در کشورهای هدف می بود و بجای آدرس غلط درخصوص دلیل ارزانی خرما، باید از طریق وزارت خارجه، وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت و بانک مرکزی بدنبال ایجاد تسهیلات بهتر برای صادرات خرما بوده باشد. اکنون به ادعای آقای رضایی مبنی براینکه دلال ها عامل ارزانی خرما هستند، می پردازم.

اول اینکه ابراهیم رضایی در زمانی نطق کرده که تقریبا اکثر خرمای دشتستان و تنگستان برداشت شده است، لذا وی چنانچه دغدغه باغداران داشت باید از تیرماه و مردادماه بجای دعوای تویتری با آن مجری تلویزیون برای زاکانی، هشدارهای لازم و فریادهای باغداران را به گوش مسئولان می رساند، نه وقتی نرخ خرما تثبیت شده و برداشت خرمای دشتستان رو به پایان می باشد! دوم این دلال های ادعا شده کی هستند؟! سوم چرا فرمانداران و استاندار وهمچنین نهادهای نظارتی در استان با آنها برخورد نکرده اند؟! که توانسته اند، حاصل دسترنج نخلداران بقول آقای رضایی به ثمن بخس ببرند! چهارم آیا آقای رضایی برای صحت ادعایش می تواند نام حتی یک دلال به نهادهای ناظر ارائه دهد؟! بنده صراحتا عرض میکنم، این ادعای آقای رضایی حقیقت ندارد، بلکه چنین رفتارهایی مصرف تبلیغاتی دارد ویا شایدم بدلیل مشورت نگرفتن و دوری با خبرگان اقتصاد بازار و عوامل موثر بر آن باشد. بنابراین برای فهم دلیل اصلی رکود بازار خرما، بررسی سابقه رکودهای این چنینی در مقاطع مختلف، موضوع را برای ما روشن می کند. مقاطعی مانند سال های پایانی دولت مرحوم هاشمی، اواخر دولت احمدی نژاد و ابتدای دولت روحانی تاقبل از برجام و اوج زمان کرونا و امسال(تحت تاثیر جنگ اوکراین و ناآرامی‌های آسیای میانه و مهمتر از آن، عدم همکاری قابل انتظار بانکی کشورهای هدف، مانند سیستم بانکی روسیه با بانک ایرانی در روسیه بنام میر بیزنس بانک) بنابراین در همه‌ی مقاطع زمانی عامل محدودیت های خارجی، باتوجه به اینکه بازار مصرف خرما بطور قابل ملاحظه‌ای خارجی می باشد، براین اساس علت اصلی رکود قیمت خرما نیز همین محدودیتهای خارجی است. همانطور که اشاره شد، در مقاطعی که روابط خارجی مان در وضعیت بهتری بوده، بازار خرما هم رونق داشته است، باتوجه به اینکه امروز در دهکده ی جهانی زندگی می کنیم، همه چیزمان به همه چی مربوط است. افسوس که عملا امثال آقای رضایی این اصل روابط دنیای امروز نمی خواهند بپذیرند.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین