برخی از فعالان رسانه‌ای تصویر نامه‌ای منتسب به غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌ دولت، را منتشر کردند که در آن خطاب به وزیر نفت خواستار برکناری یا جابه‌جایی هوشنگ فلاحتیان از معاونت وزارت نفت و محمدصادق عظیمی‌فر، دستیار وزیر، شده است. در این نامه که به تاریخ هشتم مهر ماه از سوی دفتر ابراهیم رئیسی […]

برخی از فعالان رسانه‌ای تصویر نامه‌ای منتسب به غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌ دولت، را منتشر کردند که در آن خطاب به وزیر نفت خواستار برکناری یا جابه‌جایی هوشنگ فلاحتیان از معاونت وزارت نفت و محمدصادق عظیمی‌فر، دستیار وزیر، شده است. در این نامه که به تاریخ هشتم مهر ماه از سوی دفتر ابراهیم رئیسی به وزیر نفت ارسال شده با قید «فوریت» خواستار جابه‌جایی و برکناری این افراد شده است.

 

محمدصادق عظیمی‌فر کیست؟

آن‌طور که دیده‌بان ایران گزارش داده، عظیمی‌فر که پیش‌تر تهدید کرده بود اگر از وزارت نفت کنار گذاشته شود دست به افشاگری می‌زند، این بار با لابی‌گری افراد سیاسی و پر نفوذ و حتی ارسال نامه از سوی یکی از مقامات دولتی برای حفظش به وزیر به دنبال این است که خودش را در مجموعه نفت حفظ کند‌.

عظیمی‌فر کار را تا جایی پیش برده است که بر اساس شنیده‌ها یکی از مقامات بلندپایه دولت برای او نامه‌ای را خطاب به وزیر نفت نوشته و خواسته شده او از مجموعه وزارت کنار گذاشته نشود.

این در حالی است که بر اساس شنیده‌ها مجموعه دولت هیچ تمایلی برای حضور او در وزارتخانه ندارد و باید دید آیا لابی‌گری و فشارهای سیاسی می‌تواند اوجی را مجبور به حفظ این فرد که گفته می‌شود از نزدیکان وزیر نفت است کند یا وزیر مقابل این خواسته ایستادگی می‌کند تا شاهد پایان حضور این فرد باشیم.

حال طی چند روز آینده مشخص می‌شود که آیا وزیر نفت در مقابل عظیمی‌فر کوتاه امده و او همچنان با تهدید به افشاگری در ساختمان خیابان طالقانی می‌ماند یا از مجموعه نفت جدا می‌شود.

«جهان صنعت نیوز» نیز درباره این فرد نوشته است که عظیمی‌فر جوانی است که در سال‌های اخیر پله‌های ترقی را به سرعت طی کرده و خود را تا دستیاری ویژه وزیر رسانده است. اطلاعات زیادی از او در دسترس نیست، جز آنکه تا خرداد‌ امسال رئیس هیئت‌مدیره گروه پتروپارس بوده و پیش‌تر هم مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران. گفته می‌شود او را حلقه مشهور به «‌حلقه دزفول» برای رسیدن به جایگاه دستیاری وزیر حمایت کرده است.

«‌حلقه دزفول» نام گروهی است که برخی مدیران شرکت ملی نفت آن را جهت هم‌فکری ایجاد کرده‌‌اند و گفته می‌شود اعضای آن را مدیرانی تشکیل می‌دهند که اهل استان‌های جنوبی کشور هستند. این گروه یکدیگر را در پست‌های مدیریتی همراهی و حمایت می‌کنند.

 

هوشنگ فلاحتیان کیست؟

هوشنگ فلاحتیان، یکی از پرحاشیه‌ترین معاونان جواد اوجی است و پیش از این، همین سمت را در دولت دوازدهم داشته و پیش‌تر در دولت یازدهم و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بوده است.

جهان صنعت نیوز درباره او هم گزارش داده که هر چند در ظاهر به نظر می‌رسد که یکی از دلایل برکناری او «جامانده» از مدیران دولت قبل است، اما این همه ماجرا نیست.

گفته می‌شود اوجی رابطه نزدیکی با فلاحتیان دارد و بسیاری از تصمیمات وزیر، با مشورت مستقیم اوست. نام او در ماجرای پتروشیمی‌ها که در اردیبهشت امسال اتفاق افتاد، هم بسیار مطرح شد. البته موضوع برکناری فلاحتیان فروردین‌ماه امسال هم مطرح شد، اما ظاهرا با مقاومت اوجی روبه‌رو شده و این مقاومت همچنان ادامه دارد.

با این حال ظاهرا فشارها بر حلقه دزفول ادامه دارد. اینکه اوجی چقدر این فشارها را تحمل کند، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی مطرح کرد، چه آنکه او حامی اصلی خود یعنی مسعود میرکاظمی را هم در دولت ندارد. بنابراین دو راه بیشتر پیش‌روی او نیست؛ یا مدیرانی که گفته شده را برکنار کند، یا خودش کنار برود.

  • منبع خبر : تجارت نیوز