شرکت هواپیمایی کارون، که پیش از این متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و قبل از آن در مالکیت شرکت ملی نفت ایران بود، در سال ۹۷ به فردی  با سابقه مبل فروشی و ساختمان سازی واگذار شد. بدون کوچکترین و کمترین تخصص و اهلیت در زمینه هواپیمایی! شرکت به ارزش چندهزار میلیارد […]

 

شرکت هواپیمایی کارون، که پیش از این متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و قبل از آن در مالکیت شرکت ملی نفت ایران بود، در سال ۹۷ به فردی  با سابقه مبل فروشی و ساختمان سازی واگذار شد. بدون کوچکترین و کمترین تخصص و اهلیت در زمینه هواپیمایی!

شرکت به ارزش چندهزار میلیارد تومانی را به کمتر از ۲۰۰ میلیارد حارج کرده‌اند!

خریدار، بیش از ۴۰۰ نفر از کارکنان و پرسنل را طی این ۴ سال حذف کرده!

 

رشتوی حقوقی جناب آقای داس‌مه، وکیل با تجربه و فعال مبارزه با فساد، درباره کارشناسی واگذاری ‎شرکت_هواپیمایی_کارون(نفت)

🔻به دو نکته مهم اشاره داشته:
۱. سوابق کارشناس: باتوجه به سوابق کارشناس و حضور وی در تهران، اظهارنظر وی درباره شرکت مستقر در خوزستان، زیر سوال است!

۲. چگونگی انتخاب کارشناس رسمی برای قیمت‌گذاری؛ شرکت سرمایه‌گذاری اهداف نمی‌توانسته مستقیماً کارشناس انتخاب کند!
👇👇👇
🔻متن آقای داس‌مه:

🔹اولا حسب مواد ۳، ۴ ، ۵ و ۶ نظام نامه حوزه جغرافیایی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، حوزه جغرافیایی اولیه که به ترتیب مقرر در ماده ۲ تعیین می‌شود غیرقابل تغییر می‌باشد مگر در چهارچوب نظامنامه…

🔸کارشناسان رسمی دادگستری پس از ۵ سال سابقه خدمت در شهرستان موردپذیرش بااولویت انجام امور کارشناسی در شهرستان مربوطه می‌تواند در سایر شهرستانهای استان نیز خدمات کارشناسی ارائه نمایند.

🔹کارشناسان رسمی دادگستری با۱۰سال سابقه خدمت می‌توانند با رعایت اولویت شهرستان مربوطه و سایر شهرستانهای استان در مرکز استان ذیربط نسبت به ارائه خدمات کارشناسی اقدام نمایند.

🔸‏کارشناسان رسمی دادگستری دارای ۱۵ سال سابقه خدمت می‌توانند با رعایت اولویت‌‌های مقرر در ماده ۵ این نظامنامه در سایر استانها نیز باستثنای شهر تهران اقدام به ارائه خدمات کارشناسی نمایند.

🔹لذا در این موضوع مهم می بایست مشخص و بررسی شود این کارشناس محترم که ظاهرا از کانون تهران بوده آیا وفق مقررات مارالذکر اقدام به کارشناسی در استان خوزستان نموده است یا خیر؟

🔸موضوع قابل تأمل دیگر اینکه حسب اسناد منتشره کارشناس محترم نظریه خویش را بازگشت به نامه شرکت اهداف، صادر نموده اگر چنین فرضی صحت داشته باشد باید گفت:

🔹حسب ماده ۶۹ آئین نامه اجرایی قانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۲/۰۲/۰۷ هیأت وزیران، اشخاص حقیقی و حقوقی می بایست با تقدیم درخواست به کانون کارشناسان، درخواست کارشناس در رشته‌ مربوطه نمایند و مکلف می باشند دستمزد کارشناسی را در امور ارجاعی به حساب کانون واریز نمایند.

🔸تا پس از کسر پنچ درصد سهم کانون و سایر کسورات قانونی مابقی به کارشناس پرداخت گردد که عدم رعایت این امر حسب تبصره ۲ ذیل ماده ۶۹ تخلف انتظامی خلاف شئون شغلی مصرح در بند ( ه ) ماده ۲۶ قانون می باشد.

 

🔻رشتوی دوم محمد داس مه وکیل دادگستری و فعال مبارزه با فساد:

🔴 چرا اموال غیرمنقول و دارایی های #شرکت_هواپیمایی_کارون، در مرحله واگذاری، قیمت گذاری نشده اند؟ همانطور که در گزارش فریاد خوزستان آمده، املاک و اموال بسیار زیادی از شرکت در اهواز، تهران، شیراز، آبادان، گچساران و … اساساً در نظریه کارشناسی هم نیامده!

🔻متن آقای داس مه:
🔹مطابق اعلام سایت شرکت هواپیمایی کار‌ون، این شرکت علاوه بر ناوگان هوایی ۴ فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ ، چهار فروند هواپیمای فوکر ۵۰ و یک فروند هواپیمای ۷۳۷ ، دارای اموال غیرمنقول به شرح : ۱_ ساختمان اداری تهران ۲_ مهمانسرای کیش ۳_ دو دستگاه ساختمان ملکی در جنوب کشور و ۴_ آشیانه پروازی هواپیمایی کارون بوده، که در مرحله کارشناسی این اموال در نظریه تصریح نگردیده و به تبع ارزیابی قیمت هم صورت نگرفت و از سوی دیگر با مداقه در آگهی مزایده نوبت اول منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد، موضوع و درصد قابل واگذاری ۱۰۰ درصد سهام شرکت اعلام شده بود.

🔸حال سئوال مهم اینکه، وضعیت مالکیت فعلی این اموال غیرمنقول به چه‌ نحوی است؟ اگر این املاک در‌ مالکیت شخصیت حقوقی شرکت هواپیمایی کار‌ون شرکت سهامی خاص به شماره ثبت ۹۶۱۵۷ بوده پس چرا این اموال که‌ سرمایه بسیار ارزشمندی هم می باشد در مرحله کارشناسی مورد ارزیابی قیمت قرار نگرفت؟

🔹و ثمن آن از سوی برنده مزایده پرداخت نشده؟؟؟ این مسئله مهم که صرفا به صورت سئوال و فرض مطرح می گردد نیاز به شفاف سازی و ورود رسمی یک‌ مرجع نظارتی با بررسی کامل پرونده دارد‌.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین