۱۸ پتروشیمی در بهمن ماه امسال موفق به افزایش درآمد حاصل از فروش خود نسبت به بهمن ۱۴۰۱ شده‌اند. بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش مقدار فروش شرکت‌های پتروشیمی در این ماه مهم‌ترین دلیل رشد درآمد این شرکت‌ها بوده است. موضوع دیگری که باید در رابطه با عملکرد پتروشیمی‌ها در بهمن به آن اشاره […]

۱۸ پتروشیمی در بهمن ماه امسال موفق به افزایش درآمد حاصل از فروش خود نسبت به بهمن ۱۴۰۱ شده‌اند. بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش مقدار فروش شرکت‌های پتروشیمی در این ماه مهم‌ترین دلیل رشد درآمد این شرکت‌ها بوده است.

موضوع دیگری که باید در رابطه با عملکرد پتروشیمی‌ها در بهمن به آن اشاره کرد این است که اکثر پتروشیمی‌های بورسی در این ماه عملکرد خوبی از نظر تولید داشتند و مقدار تولید خود را نسبت به بهمن سال گذشته افزایش دادند.

اما در این میان نیز پتروشیمی‌هایی بودند که وضعیت تولید و فروش خوبی را به ثبت نرساندند. برای مثال پتروشیمی آبادان در این ماه نیز ضعیف‌ترین عملکرد تولید را به خود اختصاص داده است. همچنین برخی پتروشیمی‌ها نظیر خراسان در این ماه به دلیل برودت هوا و قطعی گاز با توقف تولید روبه‌رو بودند.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به بهمن ۱۴۰۱

همان‌طور که در جدول مشخص است، پتروشیمی کرمانشاه در بهمن ۱۴۰۲ توانست عملکرد خوبی در بخش فروش از خود نشان دهد. چرا که پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) در این ماه موفق شد تناژ فروش خود را بالا ببرد و همین موضوع درآمد این پتروشیمی را بر مدار صعودی قرار داد. لازم به ذکر است نرخ فروش محصولات کرمانشاه نیز در این ماه رشد خوبی را تجربه کردند و این موضوع نیز کمک شایانی به رشد درآمد شرکت کرد.

به نحوی که درآمد ماهانه این شرکت در بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰۰ درصد بالا رفت و از ۳۵۴ میلیارد تومان به هزار و ۶۳ میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد این شرکت نسبت به ماه گذشته نیز رشد بیش از ۶ درصدی را تجربه کرده است.

پتروشیمی اصفهان نیز دومین شرکتی بود که در بهمن امسال توانست در بخش درآمدزایی موفق ظاهر شود. به نحوی که این پتروشیمی در بهمن ۱۴۰۲ موفق شد درآمد ماهانه خود را با افزایش بیشتر از ۱۶۷ درصدی از ۳۴۵ میلیارد تومان در بهمن ۱۴۰۱ به ۹۲۲ میلیارد تومان برساند. همچنین باید گفت رقم فروش شرکت در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی دی بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است.

جایگاه سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه در بهمن نیز به پتروشیمی فناوران تعلق می‌گیرد. به صورتی که مبلغ فروش بهمن این شرکت با افزایش ۱۴۲ درصدی از ۳۶۰ میلیارد تومان در بهمن ۱۴۰۱ به ۸۷۲ میلیارد تومان در بهمن سال جاری رسید.

 

 

بیشترین کاهش درآمد ماهانه در بهمن ۱۴۰۲

طبق جدول درآمدزایی پتروشیمی‌ها چهار پتروشیمی خراسان، شیراز، زاگرس و خارک بیشترین کاهش درآمد را در بهمن‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند. به نحوی که درآمد خراسان در این ماه نسبت به بهمن ۱۴۰۱ گذشته ۳۴.۱ درصد کاهش داشته و به رقم ۲۱۲ میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است تولیدات خراسان در این ماه و ماه گذشته به دلیل برودت هوا متوقف شده بود. از این رو این عدد، کارنامه بدی را برای شرکت رقم نخواهد زد.

بیشترین افزایش مقدار تولید در بهمن

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد پتروشیمی شیراز در بهمن امسال بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به بهمن سال گذشته از آن خود کرده است. به نحوی که تناژ تولید پتروشیمی شیراز در بهمن امسال نسبت به بهمن ۱۴۰۱ حدود ۱۰۹ درصد افزایش داشت و از ۱۳۶ هزار و ۹۱۱ تن به ۲۸۶ هزار تن رسیده است.

پتروشیمی ارومیه نیز دیگر پتروشیمی بود که موفق شد افزایش قابل قبولی در تناژ تولید خود به عمل بیاورد. به صورتی که تناژ تولید این شرکت از ۶ هزار و ۹۸۴ تن در بهمن ۱۴۰۱ با رشد ۴۴.۵ درصدی به ۱۰ هزار و ۹۰ تن در بهمن امسال رسیده است.

پردیس، فناوران و اصفهان نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در این ماه عملکرد خوبی در تولید داشته‌اند.

 

 

بیشترین کاهش مقدار تولید در بهمن ۱۴۰۲

پتروشیمی آبادان در این ماه نیز عملکرد عجیبی در تولید از خود به ثبت رساند. به نحوی این شرکت در بهمن ۱۴۰۲ نیز عنوان بیشترین کاهش تناژ تولید را به خود اختصاص داد و در قعر این جدول قرار گرفت. در سمت دیگر نیز پتروشیمی تخت جمشید عملکرد خوبی در تولید به ثبت نرسانده است. چرا که برخی از واحدهای تولید این شرکت به دلیل بروز آلودگی در حلال واحد PBR مختل شده بود.

خارک و قائدبصیر نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در بهمن امسال کاهش تولید شدیدی را به خود دیدند. به این ترتیب مقدار تولید خارک ۷.۳ و قائدبصیر ۶.۷ درصد نسبت به بهمن سال گذشته کاهش داشته است.

  • منبع خبر : انرژی پرس