نصیربوشهرآنلاین: بد سوزی مشعل « فِلر » شرکت نفت فلات قاره در جزیره خارک که باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده زیست محیطی برای ساکنان جزیره خارک و همچنین باعث از بین رفتن سرمایه های ملی میگردد.   اثرات بهداشتی مواد منتشره از فرایند مشعل سوزی « فِلرینگ » شامل موارد ذیل می‌باشد: اوزن در سطح […]

نصیربوشهرآنلاین: بد سوزی مشعل « فِلر » شرکت نفت فلات قاره در جزیره خارک که باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده زیست محیطی برای ساکنان جزیره خارک و همچنین باعث از بین رفتن سرمایه های ملی میگردد.

 

اثرات بهداشتی مواد منتشره از فرایند مشعل سوزی « فِلرینگ » شامل موارد ذیل می‌باشد: اوزن در سطح زمین در غلظت های پایین باعث تحریک چشم و در غلظت های بالا خصوصاً در کودکان و بزرگسالان، مشکلات تنفسی به همراه دارد. سولفید هیدروژن در غلظت های پایین میتواند بر چشم، بینی و … اثر گذاشته و منجر به کم خوابی و سر درد شود. دی اکسید نیتروژن بر اعماق ریه و لوله های تنفسی اثر گذاشته و علائم تنگی نفس را شدت می بخشد. غلظت بالای آن باعث ایجاد متا هموگلوبین شده که از جذب اکسیژن توسط خون ممانعت به عمل می آورد. ذرات (PM10 , PM2.5) باعث سرطان و حمله های قلبی می شود. دی اکسید گوگرد موجب تحریک سیستم تنفسی و در نتیجه تشدید شدن آسم و برونشیت می گردد. آلکانها شامل متان، اتان و پروپان در غلظت های پایین باعث تورم، خارش و التهاب می شود. در غلظت های بالا به اگزما و تورم ریوی حاد منجر می شود. آلکن ها شامل اتیلن و پروپیلن باعث ضعف، تهوع و استفراغ می شود. (آروماتیک ها) بنزن، تولوئن و زایلن سمی و سرطان زا می باشند، برسیستم عصبی اثر کرده و در غلظت کم باعث ناهنجاری های خونی می شوند همچنین باعث تحریک پوست، افسردگی و … می‌گردند.

بر طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال ۱۴۰۱، ایران روزانه ۵۰.۵ میلیون مترمکعب، تقریباً برابر میزان صادرات گاز و یا معادل ظرفیت تولید گاز از حدود ۲ فاز پارس جنوبی، گاز مشعل « فِلر » سوزانده است.

شدت مشعل سوزی « فِلرینگ » در ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۱۸.۳ مترمکعب گاز به ازای هر بشکه تولید نفت بوده و بیش از ۳ برابر مقدار متوسط جهانی است.

اگر گازهای مشعل جمع‌آوری و سپس صادرات آن صورت می‌گرفت، در سال گذشته حدود ۴.۶ و در دهه گذشته، ۳۳.۸ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می‌شد.

شایسته است شرکت نفت فلات قاره هرچه زودتر به فکر جمع آوری فِلر خود بوده تا هم از بوجود آمدن مشکلات عدیده زیست محیطی برای ساکنان جزیره خارک جلوگیری نموده و هم از هدر رفت منابع ملی جلوگیری کند و با صادرات آن باعث درآمد برای کشور گردد.

 

 

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین