هر چند پس از قریب به یک سال و هشت ماه مدیرعاملی بهمن بهزادی، از نیروهای بومی استان بوشهر، در اوایل شهریورماه در اقدامی ناگهانی آقای وفایی به سمت مدیریت عامل پتروشیمی خارک منصوب شد و در اولین حرکت مدیریتی خود با عزل برخی از نیروهای بومی در این پتروشیمی، باعث بروز حواشی و نگرانی هایی در سطح استان و پرسنل این پتروشیمی گردید

هر چند پس از قریب به یک سال و هشت ماه مدیرعاملی بهمن بهزادی، از نیروهای بومی استان بوشهر، در اوایل شهریورماه در اقدامی ناگهانی آقای وفایی به سمت مدیریت عامل پتروشیمی خارک منصوب شد و در اولین حرکت مدیریتی خود با عزل برخی از نیروهای بومی در این پتروشیمی، باعث بروز حواشی و نگرانی هایی در سطح استان و پرسنل این پتروشیمی گردید و در نهایت، منجر به منتشر شدن نامه سرگشاده جمعی از پرسنل به مسئولان استان شد، اما همانگونه که مهندس وفایی در آغاز کار مدیریت خود از تدوین استراتژی بلند مدت پنج ساله این شرکت خبرداده اند باید دید آیا ایشان می تواند روند رو به رشد پتروشیمی خارک را ادامه داده و در اجرای طرح های توسعه ای موفق عمل نماید!؟

هرچند جزئیاتی از استراتژی بلند مدت پنج ساله آقای وفایی برای شرکت پتروشیمی خارگ تاکنون منتشر نشده است، اما می توان با بررسی وضعیت تولیدی اخیر این پتروشیمی، آینده قابل دسترسی را پیش بینی کرد.

 

سود ناخالص این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ به میزان ۴۴۸۳ رسیده و سود خالص این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۸۴۷ میلیارد تومان می باشد.
این در شرایطی است که شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۱۳ میلیارد تومان ذخیره مالیاتی در حساب ها منظور کرده بود و روزهای خوبی را با افزایش سود در حال سپری کردن بود.

عملکرد پتروشیمی خارک در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲

فروش ماهانه پتروشیمی خارک در گزارش کدال مرداد ماه برابر با ۳۵۰٫۴ میلیارد تومان گزارش شده است که علاوه بر حفظ روند صعودی در درآمدزایی ماهانه رشد ۲۹ درصدی درآمد نسبت به ماه گذشته داشته است، همچنین گزارش فعالیت ماهانه سهم شخارک نسبت به متوسط ماهانه ۴۹% و نسبت به مدت مشابه ۹۳% افزایش داشته است، باید درن ظر داشت تمامی این فروش از طریق صادرات تامین شده و متانول بیشترین بخش از درامد را به خود اختصاص داده است به طوری که در مقایسه با ماه گذشته شاهد افزایش ۷ درصدی نرخ و ۱ درصدی مقدار فروش صادراتی این محصول هستیم.

مجموع عملکرد ۵ ماهه شخارک نسبت به مدت مشابه افزایش ۱۸% داشته است و طی این مدت ۴۴% از کل درآمد سال قبل محقق گردیده است.

 گزارش فعالیت ماهانه ( تیر ماه سال ۱۴۰۲ ) نماد شخارک

نماد شخارک با اعلام درآمد ماهانه ۱۰۴۷٫۸ میلیارد تومان چهارمین ماه از سال مالی خود را به اتمام رساند، فروش ماهانه شخارک نسبت به ماه گذشته و متوسط ماهانه ۲۲% و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷% افزایش داشته است، علاوه بر رشد فروش صادراتی سایر محصولات پتروشیمی خارک، متانول سهم ۶۰ درصدی از فروش را به خود اختصاص داده، این در حالی است که در ماه گذشته فروشی از این محل صورت نپذیرفته بود، مجموع عملکرد نماد شخارک از ابتدای سال مالی افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه داشته و طی این مدت ۳۲% از کل درآمد سال گذشته تحقق یافته است.

صورت مالی ۳ ماهه نماد شخارک منتهی به ۳۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۲

EPS نماد شخارک در گزارش میاندوره ای فصل بهار برابر با ۱۳۶۵ ریال گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه ۱۷% کاهش داشته است، همچنین سود ناخالص شخارک ۶%، سود عملیاتی ۱۰% و سود خالص ۱۷% کاهش داشته است، حاشیه سود ناخالص سهم شخارک با افت ۴ درصدی برابر با ۴۴% گزارش شده است

 

با این نگاه کلی حال باید دید مدیرعامل جدید پتروشیمی خارک مسیر توسعه و تعالی این شرکت را چگونه ترسیم کرده است. آیا استراتژی تدوین شده، فارغ از هرگونه مسائل حاشیه ای، موفقیت تازه ای را برای این پتروشیمی به ارمغان می آورد؟ موفقیتی که در آن تمرکز بر سودآوری و توجه به تامین انتظار سهامداران از یک سو و پرداختن به مسئولیت های اجتماعی از سوی دیگر، اصول پر اهمیت و اولویت دار خواهند بود؟

 

هر چه باشد استراتژی دکتر حسن وفایی، مدیرعامل جدید پتروشیمی خارک آن را نشان خواهد داد!

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین