مدافع چپ پا ، تکنیکی ، با اخلاق و بسیار فنی که اوج فوتبالش در تیم ” پاس ” بوشهر بود و سپس در تیم های نفت تهران ، شاهین ، مخابرات و صدرا بوشهر هم توپ زد. «سعید شیروانی » فوتبال خود را از محله کوتی آغاز کرد و بخاطر استعداد و خلاقیت خاص […]


مدافع چپ پا ، تکنیکی ، با اخلاق و بسیار فنی که اوج فوتبالش در تیم ” پاس ” بوشهر بود و سپس در تیم های نفت تهران ، شاهین ، مخابرات و صدرا بوشهر هم توپ زد.

«سعید شیروانی »

فوتبال خود را از محله کوتی آغاز کرد و بخاطر استعداد و خلاقیت خاص اش در کمترین زمان ممکن به تیم بزرگسالان شاه آباد پیوست و در سال ۵۶ قهرمان مسابقات دسته جات آزاد بوشهر شد و تیم فوتبال مدرسه داریوش کبیر را به قهرمانی فوتبال مدارس راهنمائی بوشهر رساند .

شیروانی در سال ۶۱ با تیم دبیرستان سعادت قهرمان جام حذفی آموزشگاههای بوشهر شد و در مسابقات قهرمانی جوانان کشور با تیم جوانان بوشهر به قهرمانی آن دوره از مسابقات نائل شد و بخاطر انجام بازی های خوب مورد توجه مربیان تیم ملی قرار گرفت و به تیم ملی جوانان ایران راه یافت.

پس از دو دوره انتخاب برای بازی در تیم ملی جوانان ، دو دوره هم برای تیم ملی امید کشور انتخاب شد.

شیروانی که از یک خانواده فوتبالی و علاقمند به فوتبال هست ، عضو تیم پاس بوشهر بود و در کنار بازیکنان بزرگ و خوبی همچون علیشاه( علیرضا) طارمی ، حسن حیدری ، حسین وردیانی ، رضا ابراهیمی ، احمد حسن ابراهیمی ، مصطفی خاک ، منصور بهرمان و … بسیار خوش درخشید و ١١ دوره قهرمانی لیگ و جام حذفی شهر و استان بوشهر را در ویترین افتخارات خود برجای گذاشت.

بازیکن ارزشمندی که تیم های صنعت نفت آبادان ، برق شیراز ، تام اصفهان ، هما و بوتان تهران هم از جمله تیم هایی بودند که خواهان جذب او بودند .

هوش ، سرعت ، پرش و قدرت سرزنی بسیار خوب و سانترهای شیروانی از خصوصیات این مدافع چپ تکنیکی بود که در دفاع همچون سدی محکم در مقابل مهاجمان و در یورش به دروازه حریف هم با طراحی هوشمندانه هر مدافع و دروازه بانی را مقهور قدرت و مانور خود می کرد.

سعید شیروانی بازیکنی بود که شایستگی فراوانی داشت و بدون اغراق یکی از بهترین بازیکنان چپ پای ایران بود اما بخاطر باندبازی هایی که آن زمان برای انتخاب بازیکنان تیم ملی و استفاده بیشتر از بازیکنان تهرانی و بخصوص استقلال و پرسپولیس صورت می پذیرفت ، در تیم ملی بزرگسالان کشور جای نگرفت ! تا همچون زنده یاد «ماشاالله » و اکبر ماهینی ها ، عبدالرضا ملاح زاده ها ، حسین صمیمی ها و … نامشان در دفتر و تاریخ بازیکنان تیم ملی بزرگسالان ایران ثبت نگردد!

✍️: رضا سیاهوشی

  • منبع خبر : نصیر بوشهر