شانزده ماه از مدیریت محمدرضا حیدرزاده بر شرکت پلیمرآریاساسول می‌گذرد. زمانی که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اعلام شد که وی به مدیریت این شرکت پتروشیمی برگزیده شده، حرف و حدیث‌های بسیاری درخصوص این انتصاب شنیده شد. پس از آن نیز درباره نحوه مدیریت وی حرف‌هایی بیان شد؛ اما فارغ ازهیاهوهای سیاسی یا مدیریتی، این گزارش […]

شانزده ماه از مدیریت محمدرضا حیدرزاده بر شرکت پلیمرآریاساسول می‌گذرد. زمانی که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اعلام شد که وی به مدیریت این شرکت پتروشیمی برگزیده شده، حرف و حدیث‌های بسیاری درخصوص این انتصاب شنیده شد. پس از آن نیز درباره نحوه مدیریت وی حرف‌هایی بیان شد؛ اما فارغ ازهیاهوهای سیاسی یا مدیریتی، این گزارش در پی آن است که فقط بر مبنای داده‌های آماری در این باره قضاوت کند که مدیریت وی چه برکات یا زیان‌هایی برای سهامداران این شرکت در طول این ۱۶ ماه گذشته داشته است.
روز ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ زمانی که حیدرزاده به طور رسمی به عنوان مدیرعامل این شرکت معرفی و مشغول به کارشد، قیمت سهام این شرکت در بورس مبلغ ۸۲۰۰ تومان بود. این شرکت در آن زمان به تازگی سود نقدی خود را به مبلغ ۹۴۰ تومان تقسیم کرده بود و طبیعتا قیمت آن کاهش پیدا کرده بود. شانزده ماه پس از آن در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲ آخرین قیمت سهام این شرکت در بورس مبلغ ۸۵۶۰ تومان شده است. در طی این مدت ۱۶ ماه و در اردیبهشت ماه گذشته یکبار دیگر سود نقدی این شرکت برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۷۵۶ تومان تقسیم شد.
براساس این ارقام دارایی یک سهامدار این شرکت که در اردیبهشت ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۸۲۰۰ تومان بوده پس از گذشت ۱۶ ماه به مبلغ ۹۳۱۶ تومان رسید ( ۸۵۶۰ + ۷۵۶ تومان) که به این ترتیب سرمایه گذاری در این شرکت در طول ۱۶ ماه ۱۳.۵ درصد سود داشته است! این درصد سود آیا سود خوب و متعادلی است و با سوددهی دیگر بازارها و شرکت‌ها تناسب دارد؟
اولین مقایسه، مقایسه این مقدار سود با سود سپرده گذاری در بانک ( به عنوان ساده‌ترین و کم سودترین روش برای دریافت سود) است. اگر میانگین سود پرداختی بانک‌ها سالیانه ۱۸ درصد باشد، در ۱۶ ماه مورد بررسی یک سپرده‌گذار در بانک ۲۴ درصد سود دریافت کرده است؛ یعنی تقریبا نزدیک به۲ برابر سود سرمایه گذاری در شرکت آریاساسول در دوره مدیریت حیدرزاده!
با این حال بازارهای دیگری هم در این مدت سرمایه‌های مردم را جذب کرده است. شاید بهتر باشد که سرمایه گذاری در پتروشیمی را با خرید دلار یا طلا مقایسه کنیم. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ مبلغ یک میلیون و ۳۱۸ هزار تومان بوده است که در ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ به قیمت ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. یعنی در طول زمانی که سهامداران آریا ساسول در دوره مدیریت حیدرزاده ۱۳.۵ درصد سود کرده‌اند، خرید طلا ۷۸ درصد سود داشته است!
قیمت دلار نیز در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بازار آزاد ۲۹ هزار تومان بوده است که در ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ تقریبا ۵۰ هزار تومان شده است. به این ترتیب خرید دلار می‌توانست در مدت ۱۶ ماه ۷۲ درصد سود داشته باشد!
با این وصف شاید برخی این موضوع را مطرح کنند که این سود اندک (یا به عبارت درست‌تر زیان) خریداران سهام آریاساسول در دوره مدیریت حیدرزاده ربطی به این شرکت و مدیریتش نداشته و مربوط به کلیت بازار سرمایه است. اما این ادعای درستی نیست. در این مدت شرکت‌های بسیاری بوده‌اند که خرید سهام‌شان در بورس بیش از ۱۰۰ درصد سود داشته است. برای مثال سهام پتروشیمی بوعلی فقط در یک سال اخیر ۱۴۷ درصد سود داشته و سود آن در ۱۶ ماه اخیر بیش از ۱۶۰ درصد است!
آخرین بررسی، مقایسه میزان سود سهام آریاساسول با نرخ تورم است. نرخ تورم در واقع نشان می‌دهد که ارزش پول ملی در طول یک بازه زمانی یک ساله چقدر کاهش پیدا کرده است. اگر میانگین تورم سالیانه در این مدت را ۴۰ درصد بگیریم ( که قطعا بالاتر است) ارزش پول یک سهامدار آریاساسول در طول ۱۶ ماه مدیریت حیدرزاده بر این شرکت ۵۰ درصد کاهش داشته است، در حالی که او فقط ۱۳.۵ درصد سود دریافت کرده است. به این ترتیب باید گفت که ارزش دارایی یک سهامدار آریا در مدت این مدیریت حداقل ۳۶.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
با این اوصاف قضاوت درباره مدیریت محمدرضا حیدرزاده بر این شرکت پرسابقه را به شما واگذار می‌کنیم!

  • منبع خبر : نفتی ها